Niet lullen, maar poetsen. Wanneer bedrijven digitaliseren, slaan ze doorgaans strategie bepalen helemaal over. Gelijk in actiemodus, zo kennen we Nederlands MKB.
Maar actie zonder richting, dat is zoals een autovakantie zonder Google Maps of Waze. Vol enthousiasme vertrekken om dan gefrustreerd met veel omwegen op de eindbestemming aan te komen (als je er al überhaupt komt).
In deze editie van Heel Holland Digitaliseert gaan we samen bruggen bouwen. Een tussen jouw bedrijfsdoelen en digitale transformatie. Zodat digitaliseren echt onderdeel wordt van je bedrijfsstrategie en onderaan de streep wat oplevert.
Lees verder voor een concrete aanpak!
Stel je runt een logistiek bedrijf. Kenmerkend zijn: lage marges, veel concurrentie. Jouw stip op de horizon is: ‘We willen onze omzet verdubbelen binnen 5 jaar’.
Ambitieus, dat is mooi. Maar dan moet je ook kritisch zijn: dat lukt niet door gewoon twee keer zoveel werk en mensen aan te nemen.
Om die groei mogelijk te maken, moet je nadenken over:
Zo zie je dat IT meer is dan zorgen dat bestaande processen uitgevoerd kunnen worden en legacy modernisatie. IT beschouwen als onderdeel van je bedrijfsstrategie zorgt ervoor dat je de groei kan faciliteren en concurrentievoordeel uitbouwen.
Wanneer je jouw stip op de horizon hebt bepaald, is het tijd voor een gap-analyse.
Klinkt als een fancy consultancy term, maar het geeft je inzicht in waar je staat en wat je nodig hebt om je doel te behalen.
Je zet twee kolommen naast elkaar:
De ruimte ertussen? Daar moet invulling aan worden gegeven. Dat is jouw digitale transformatie.
Hoe maak je het bovenstaande nu allemaal concreet? Mijn advies: neem dit serieus.
Maak tijd vrij in de agenda’s van het MT én de belangrijkste IT-rollen binnen de organisaties. Een lekkere taart en inspirerende ruimte helpen altijd. En ga dan aan de slag met jullie stip op de horizon en de gap-analyse.
Vul een aantal vragen los van elkaar in, bespreek de antwoorden om de verschillende perspectieven van elkaar te leren kennen. Maar behandel zeker ook een aantal vragen (zoals: hoe komen we er) gezamenlijk. Zo dragen deze perspectieven aan elkaar bij.
Op zoek naar een concreet hulpmiddel? Dan kan ik het ‘Effectief Digitaliseren handboek’ gemaakt door Ruurd Portman van PIT aanraden.
Dit boek vol ‘invuloefeningen’ helpt je met digitaliseren concreet te maken.
De vraag is dus niet welke tech stack is nodig om te digitaliseren?
Maar: willen we dit? Hoe nodig is het? Durven we hier mensen en budget voor vrij te maken? En wat moet het oplossen en opleveren? Spreken we commitment uit?
Wanneer deze commitment is uitgesproken, is het een kwestie van:
Dat eerste zodat het bedrijfsbreed gedragen wordt.
Het tweede zodat het niet blijft bij een heel goed uitgewerkt plan… op papier.
Actie in de taxi, begin met kleine projecten en werk zo snel mogelijk toe richting resultaat.
Succes roept succes op. En niets stimuleert collega's meer dan resultaten die ze zien.
In de volgende editie heb ik het over jouw digitaliseringsdreamteam. Wie heb je nodig? Welke rollen? Ga je externe expertise inschakelen? Moet je mensen aannemen? Opleiden? Daarover meer in de volgende nieuwsbrief.