Zendeq wil de logistieke markt digitaliseren met een innovatief platform waar verladers en logistieke dienstverleners rechtstreeks met elkaar in contact komen – zonder tussenpersonen. Met behulp van Blue Green Solutions en het low-code platform Mendix werd in slechts enkele weken een solide Most Valuable Product gerealiseerd. In deze klantcase lees je hoe Zendeq deze sprong maakte van idee naar werkend platform en waarom deze samenwerking hét bewijs is dat Mendix ook perfect werkt voor het mkb.
Zendeq is een gloednieuw alles-in-één platform dat zich richt op transport, opslag en fulfilment. Het is een digitaal sourcing- en leadgeneratieplatform waar logistieke dienstverleners en verladers (merken, fabrikanten, retailers) met elkaar in contact komen. Op basis van slimme matching kunnen verladers offerteaanvragen doen bij passende logistieke dienstverleners. Het volledige offerteproces – van aanvraag tot overeenkomst – verloopt via het platform en vervangt de klassieke e-mailketen, zonder tussenkomst van een tussenpersoon. Een snelle, betrouwbare en voordelige manier voor beide partijen om logistieke diensten aan te bieden en in te kopen.
Een platform dat specifiek is ingericht op dit concept is niet onbekend in de branche, maar het businessmodel van Zendeq is nieuw in deze markt. Daardoor zijn de verwachtingen van bepaalde functionaliteiten al hoog, zelfs voor een MVP die als kern van het bedrijf dient – in tegenstelling tot wanneer je een geheel nieuw businessconcept lanceert.
Via agile softwareontwikkeling hebben we de MVP gerealiseerd, met Kris Wessels (Zendeq) als product owner en Tom Brand (Blue Green) als lead developer. In een paar sessies hebben we de basisbehoeften opgesteld en onszelf tijdens het proces continu uitgedaagd om de MVP relatief snel en betaalbaar te realiseren.
De meeste Mendix-partners richten zich doorgaans op grotere bedrijven, maar de samenwerking met Zendeq was een mooie kans om te laten zien dat Mendix ook zeer geschikt is voor het mkb.
De MVP bestaat uit een platform waarop merken, fabrikanten en retailers aan de ene kant, en logistieke dienstverleners aan de andere kant zich kunnen registreren. Het onboardingproces verloopt via Zendeq. Verladers kunnen op zoek gaan naar nieuwe zakenpartners en daarnaast een offerteaanvraag doen – vooral gericht op spoed- en ongeplande transporten. De aanvraag wordt verstuurd naar logistieke dienstverleners die op basis van slimme matching geschikt zijn, bijvoorbeeld op kenmerken als leveringsgebied, levertijd, type goederen, etc. Dankzij de masterdata en branchespecifieke kennis van Kris konden we de matchingscriteria zeer nauwkeurig instellen in het platform.
Ook de afhandeling van het offerteproces vindt volledig plaats binnen het platform. Als verlader kun je, op basis van de ontvangen offertes, zelf kiezen met welke dienstverlener je in zee gaat. Details over de levering worden via Zendeq gecommuniceerd, evenals transportinformatie zoals verzenddocumenten en track & trace. Op deze manier zijn alle afspraken en communicatie vastgelegd en geborgd op het platform.
Op basis van feedback van key users blijven we Zendeq doorontwikkelen. Bijvoorbeeld door de matching slimmer te maken (machine learning), integraties met track & trace-systemen, geolocatie en koppelingen met boekhoudsoftware van gebruikers.
"Ik ben erg positi"Ik ben erg positief over de samenwerking met Blue Green. In het verleden miste ik bij andere projecten vaak ondersteuning op architectuurniveau. Blue Green heeft een actieve rol gespeeld in het uitdagen van mijn ideeën en het vertalen ervan naar must-haves en nice-to-haves voor de MVP. Ik kijk ernaar uit om mijn platform op de markt te brengen en hoop ook in de toekomst met Blue Green samen te werken.”ef over de samenwerking met Blue Green. In het verleden miste ik bij andere projecten vaak ondersteuning op architectuurniveau. Blue Green heeft een actieve rol gespeeld in het uitdagen van mijn ideeën en het vertalen ervan naar must-haves en nice-to-haves voor de MVP. Ik kijk ernaar uit om mijn platform op de markt te brengen en hoop ook in de toekomst met Blue Green samen te werken.”
Kris Wessels, CEO Zende
Binnen enkele weken werd het idee voor Zendeq omgezet in een solide MVP waarmee Zendeq de markt op kan. Alle must-have functionaliteiten zijn aanwezig om logistieke dienstverleners en verladers een alles-in-één platform te bieden voor transport-, opslag- en fulfilmentdiensten.
Meer weten over deze case? Eric Weijers, CEO van Blue Green Solutions, en Kris Wessel discusiëren in dit webinar over hoe low-code snelgroeiende organisaties helpt met het snel vermarkten en commercialiseren van een totaaloplossing. Je bekijkt de volledige aflevering hier online.
The rich text element allows you to create and format headings, paragraphs, blockquotes, images, and video all in one place instead of having to add and format them individually. Just double-click and easily create content.
A rich text element can be used with static or dynamic content. For static content, just drop it into any page and begin editing. For dynamic content, add a rich text field to any collection and then connect a rich text element to that field in the settings panel. Voila!
Headings, paragraphs, blockquotes, figures, images, and figure captions can all be styled after a class is added to the rich text element using the "When inside of" nested selector system.