Bijna niemand wordt wakker met de spontane gedachte: vandaag ga ik eens even flink mijn bedrijf digitaliseren, laten we een app bouwen!
Toch hebben we er met Blue Green Solutions voor tientallen organisaties nu zo’n 100+ applicaties en platformen gebouwd.
Dat er dus een wens is binnen het MKB om processen te digitaliseren laat dit cijfer duidelijk zien. Maar hoe ga je van ambitie naar concrete stappen? En vooral: hoe levert het ook echt wat op?
In mijn vorige editie had ik het over klein beginnen. In deze editie help ik je nog beter op weg met het vastleggen van jouw startpunt. Eentje die grote impact op jouw organisatie kan maken.
Digitaliseren kan voelen als een enorme berg beklimmen. Maar die ‘berg’ kan je juist goed op weg helpen.
Want als we het even plat slaan: een berg betekent altijd wel iets wat opstapelt. En alles wat opstapelt, belemmert een vlotte workflow of kost je geld.
Denk aan:
Deze ‘bergen’ hebben een grote impact op je efficiëntie, snelheid, werkgeluk en winstmarges.
Mijn advies is dan ook om eerst de bergen in jouw organisatie te spotten en ze vervolgens aan te vliegen en hiervoor slimme oplossingen te bedenken. Want waar iets zich opstapelt, wringt het vaak in de processen en ligt er een kans voor het rapen.
Een aantal manieren om deze bergen te beklimmen:
Nu je de grootste bergen hebt gespot, wil je natuurlijk dat al je moeite om deze te beklimmen onderaan de streep ook echt wat oplevert.
En daar zie ik het toch vaak fout gaan. We verliezen ons al snel in de nieuwste technologische snufje, features en hypes (AI, PowerBI, hyper automation), en raken daarbij along the way de kernvraag kwijt: wat levert dit mij nu echt op?
Waar stroomt het meeste geld naartoe? Waar verlies je eventueel winstmarge? Waar zit een omzetkans? Waar verlies je nu klanten mee of ook niet onbelangrijk, goede werknemers?
Dát zijn de vragen die er echt toe doen, niet ‘moeten we niet wat met AI doen?’. Want zoals ik al eerder zei: digitaliseren om te digitaliseren heeft geen zin.
Het voordeel hiervan is dat je dit zeer pragmatisch kunt aanpakken. Plan een afspraak in met je CFO of boekhouder en doorloop de jaarboeken van de laatste twee jaar. Een aantal kostenposten waar wij voor onze klanten snel impact maken:
Door naar je geldstromen te kijken, kan je prioriteiten stellen. Want alles in één keer digitaliseren lukt je toch niet.
En nog een bijkomend voordeel van deze ‘follow the money-aanpak’: het helpt je bij het opstellen van een overtuigende business case.
Moet je stakeholders, aandeelhouders of management overtuigen van de digitale transformatie die je wilt maken? Dan kan ik je garanderen dat het altijd goed werkt om concreet te laten zien waar wat de effectieve financiële impact is.
Ik hoop dat ik je met deze eerste 3 edities van Heel Holland Digitaliseert op weg heb geholpen met het beginpunt van je digitaliseringsreis vast te leggen.
Uiteindelijk komt het altijd neer op waar valt de meeste impact te maken. Daarbij is het slim om juist niet al te groot te starten. Zo behoud je focus en daadkracht. En ga het vooral doen!